Av berømmelige gjenstander med minner etter morfar har jeg allerede nevnt Gyngestolen. Men jeg har også nevnt Eiffeltårnet i Paris. Det faktum at han hele tiden hadde dette tårnet i sin nærhet. Jeg har tenkt at det ikke kan tolkes som annet enn at tårnet ga ham en naturlig nærhet til arbeidslivet hans, mekanikeren. Stålet. Konstruksjonen. Selv fant jeg ut at tårnets tilblivelse kan fortelle en historie om hvordan et forsøk, en midlertidighet, kan gå over til å bli en fast størrelse, et monument. Uansett et uttrykk for patriarkalsk makt, men samtidig med denne åpenheten, et signal om håp?
Jeg har funnet et bilde av oss to på Fjeld. Jeg litt i forgrunnen, en
gang i tenårene, tidlig, avslappet positur (hendene i lommen), vi har helt
lignende jakker, men bærer dem forskjellig. Begge har et smil om leppene. Man
kan så tydelig lese denne anerkjennelsen han hele tiden viste meg.
Mye av sorgen, den umuligheten jeg kjente ved å fortsette et liv i
Norge, stammet fra patriarkens røst som jeg kjente inni meg. Den fremste
representanten for denne røsten var utvilsomt morfar. Men morfar bar samtidig
på så mye annet. Min mor kunne gi meg et mer nyansert bilde av ham. Det mest
åpenbare bildet, strengheten hans, hadde han mest sannsynlig etter sin mor.
Ellen Røed som nær på ble 100 år, var nettopp denne jordfaste, morske klippen.
Hun hadde i sin tid kvestet Martin kurvmaker, sånn at det lød ikke et pipp
russisk der i gården, et språk Martin behersket til det fullkomne. Mor kunne
fortelle at Martin til slutt bare slokna. Eneste sprellet han gjorde på sine
eldre dager var noen reiser til Helgøya der det var russiske flyktninger, og
som Martin hadde kontakt med.
Så var kanskje bare morfars morskhet en overflate? Ta historien om hans
stive bein. Hans glassøye. Begge deler arbeidsuhell, som han liksom viftet til
side, og gikk videre. Historien om at han sluttet å røyke tobakk da barna ble
syke, og at han aldri rørte tobakken siden. Min far og onkel Frank inspirerte
ham til å nyte en sigar til jul, og aldri har vi vel sett en mann nyte en sigar
med større lidenskap. Han fant til og med en nål slik at han kunne røyke den
helt inn! Og disse røyksignalene han sendte fortalte oss at han hadde en
drømmende sjel. Så var han kanskje mest lik sin vandrende far allikevel? Sånn
innerst inne?
Mor fikk ikke lov til å gå på en konsert med far i deres første
svermeriske periode. Da viste imidlertid fattern at han var en kommende
patriark, for han tok på seg finskjorta, og ringte på døren. Ble høytidelig
vist inn til morfar i stuen av en særdeles spent Esther. «Jeg tar ansvaret»
uttrykte min far på en måte morfar så definitivt kunne forstå, og siden var far
morfars favorittsvigersønn. Makt. Motmakt.
Strengheten gjaldt like mye ham selv, som de andre. Men den kunne nå de
store høyder som da han nektet å ta imot penger innsamlet av naboene i
forbindelse med at legene trodde han hadde tuberkulose og sendte ham på
sanatorium. For å unngå enhver smittefare var dette pålagt. Til slutt fikk han
overbevist legene om at det kanskje gjaldt denne jernbolten han fikk smelt inn
i skinka, og som ga ham dette stive beinet smått om senn. Siden han var
selvstendig næringsdrivende fikk han ingen sykepenger under oppholdet, og raskt
inntrådte en familiær krise. Men like fullt ga han Esther beskjed om å levere
tilbake hvert et øre naboene på Grønlandsleiret hadde samlet sammen. For en
stolthet!
Morfar var som han var. Særdeles godt husker jeg ham da vi spilte
krokett i hagen på Fjeld. Han var leken da, og kunne gi oss fordeler. Men til
syvende og sist vant han alltid. Det var håndverkeren i ham som vant,
treffsikkerheten, hans suverene og avmålte slag. Jeg kan huske da han lærte meg
å føre ønskekvisten på leiting etter Fjelds vannårer. Hvordan han avslørte
dronenes håpløse liv i maurtua, «spradebassene», som kom i en sverm og satte
seg i håret hans, disse lokkene hans som ble tynnere med årene, men som mor
hadde sett som ormer en gang hun var syk. Hun var ofte syk da hun var liten,
min mor. Selvsagt elsket han henne med sin strenghet, sin beskyttertrang. Patriarkens
røst er også fylt av kjærlighet.
I alt skulle imidlertid Patriarkens røst gå inn i et tiår der den ikke
bare skulle representere et slags døende uttrykk som i avmakt, men representere
et synspunkt og en væremåte som det ikke ble levnet stor ære. Patriarkalsk
væremåte kunne snart sees som kriminelt, ikke minst et uønsket innslag, der
familier gikk inn i skilsmisseøkingen på 80-tall. Desperasjon og vold er aldri
pent. Det tilhørte forresten aldri patriarken morfars repertoar, han var alt
for suveren til å kjenne slike krefter i seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar