Totalt antall sidevisninger

tirsdag 25. september 2012

"JEG ER SOM HUMLEN!"

Det er i denne perioden og noen år framover jeg skrev mange dikt, som siden ble til sanger, og som jeg synger den dag i dag. Jeg har opptrådt med diktene, og alltid med stor suksess. Kollegadiktere har sagt at de trodde jeg var på full fart ut i bokheimen, men jeg ble alltid refusert. Det var som om det var sladdet et rødt merke ved navnet mitt. Man kan undres over hvorfor selvsagt, men det fører ingensteds. Til slutt ga jeg opp å sende inn manuskripter. Strømmen fra meg stanset. Siste opplevelse var et brev om antagelse av et novellemanuskript «Villblomster», konsulenten var begeistret, men redaktøren stanset det. Novellene var skrevet i en atmosfære av Sartre og eksistensialisme, en slags norsk Bukowski fremstilling av en filleproletær tilstedeværelse. Tommelen ned ...

Min liksom hvileløse reise gjennom tilværelsen, helt fra jeg kom til Italia første gang i 1966, til Moskva, Kiev, Sochi, interrail i Hellas, de greske øyer, el gran fiestas en Espania og Paris, til Afrika, Zambia, til India og Europa igjen, alle mine reiser til slektens steder, alt tegnet et liv som mer og mer ga en mening i humlen. Det er kanskje som farmor ville ha sagt: Hva anna kunne han bli som blei nedkyssa på den røde plass? Jeg hadde allerede møtt humlen i Bergen by, men endelig begynte jeg så smått å utforme selveste humlediktet. Det går sånn (med de latinske variantene av humlens navn, med fellesoppnavnet – Bombus!)

Jeg er som humlen – Bombus horturum
Min flukt, min slaviskhet / vitner om mitt hjertes enfold

Helt til jeg mister flyhøyden / stuper ned mot avgrunnen
Men … snurrer videre / sum, sum

Jeg er som humlen / Bombus lapidarius
Jeg søker det skjønne, det duftende

Tar stillhetens øredøvende sukk / penetrerer støvbærerne med min sugesnabel
En vakker tekt som gir frukt / sum, sum


Refrenget:                Bombus, bombus / her vifter menneskene med avisen
                                 De er klare til å slå

                                 Bombus, bombus / hvorfor bryr du deg ikke?
                                 Hva er ditt mål?

Jeg er som humlen / Bombus hypnorum

På evig jakt / Jeg tenker ikke, sies det
En fordel, for slik kan jeg fly / Ja, min flukt er umulig

i enhver vitenskapelig forstand /

men jeg flyr allikevel, sum, sum

Jeg er som humlen / Bombus Metusalem

Med en dronning, ett bol
Visst har jeg et hjerte / en krukke der jeg samler

Noe jeg aldri får / sum, sum

(... og Ari Behn, det er helt okay med en stemt s - en z, I love it!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar