Du finner ikke bedre stol enn en gyngestol. Jeg har arvet den. Den er
etter morfar, og hver gang jeg sitter i den blir jeg på en måte morfar, som jeg
husker satt i hjørnet av stuen tett opptil en bokhylle som gikk fra gulv til
tak. På skatollet på andre siden av gyngestolen sto radioen med en modell av
Eiffeltårnet. Morfar var mekaniker med never som kunne knuse deg om du ikke
håndhilste ordentlig på ham. Det var lærdom nr. 1: Et skikkelig håndtrykk. Mann
som kvinne. Da jeg ble eldre lærte jeg håndtrykkets forfinelse i Afrika, der
alle sto og holdt hverandre i hånden en god stund mens man fikk rede på hvordan
det sto til.
Det er ikke hver dag jeg sitter i gyngestolen, men
den gir meg alltid dette tilbakeblikket, som muligens forsterkes av at jeg bor
i et gammelt hus. Et trehus selvsagt, bygd i slutten av 1800-tall, hvitmalt.
Jeg bor her aleine tilsynelatende, for det er ikke lurt å si at jeg bor her med
et spøkelse. Om du ikke har blitt bestefar. Da bør du kunne fortelle en
spøkelseshistorie. Det er kanskje en bestefars viktigste oppgave å kunne
fortelle en spøkelseshistorie.
Morfar fortalte meg ikke historien, han ga meg
den. Det begynte i denne stuen som inneholdt gyngestolen. Men den var tom.
Morfar var ute, og jeg var et barn. En stund hadde jeg sett på mormor, jeg
hadde vært i hennes verden, jeg hadde studert hennes muskuløse armer, hennes
lange opprullede hår, hennes bevegelser. Jeg gikk inn i stuen, til pianoet med
portrettene av Bach og Beethoven i gullrammer over, jeg kunne se speilbildet av
meg selv bøyd over de sorte – og hvite tangentene, jeg trykket på pedalen,
hørte på tonene, de evige fra «das volltempierte Klavier» … Av helt ukjent
årsak slo jeg pianoets lokk ned, gikk ut av huset, rundet hushjørnet, og liksom
helt naturlig hørte jeg morfars stemme: Dytt stigen inntil Rune.
Morfar hadde et spesielt øye til meg, og da tenker
jeg ikke på det kunstige han hadde etter en sveiseulykke. Heller ikke at han
var en anelse skremmende. Han hadde et stivt bein også (nok et yrkesuhell, han
hadde ramlet bakover da han midt i et kjempegrep hadde brutt metallet tvert
over og landet på steingulvet der han fikk en jernambolt rett inn i skinka helt
inn til beinet, som han trakk ut og fortsatte arbeidet), så når han satt i
gyngestolen stakk dette beinet rett ut. Søster og jeg hadde på ungers vis i
vilterhet overvunnet skrekken for ham, da vi fikk ri ranke på hans perfekte
ridebein. «Du reddet livet mitt,» sa han, mens jeg hele veien kjente at han
hadde reddet seg selv. Han kalte jo på meg. Jeg gjorde ikke annet enn det han
ba om. Faktum var at stigen hadde sklidd ut, og at den siden av huset stigen
sto endte i en steinrøys.
Noen år etter at morfar døde fikk vi høre at han
gikk igjen som spøkelse i det gamle huset, som ingen slektninger overtok. Jeg
ble ikke så overrasket. Før huset ble lagt ut til salg igjen hadde kjøperen
gjort naboene oppmerksom på at hun hadde sett en mann på soverommet som satt i
hjørnet med beinet stikkende rett ut, mens han gynget. Hun hadde aldri sett
morfar, hun visste ikke om gyngestolen. Han døde før mormor, som aldri hadde
nevnt noe om at han var der. Men jeg syntes ikke det var så rart. Jeg dro dit
på visning. Så fort jeg hadde anledning prøvde jeg å si fra til morfar at han
skulle slutte med å skremme folk. Det hjalp kanskje?
Mitt husspøkelse plager meg aldri. Hun – ja, for
det er et damespøkelse, har bare ikke hatt behov for å dra videre. Hun er innom
av og til, ikke hele tiden. Jeg tror det er en jobb de døde skal gjøre som av
og til går skeis. Sånn tenker jeg når jeg sitter i morfars gyngestol.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar