Jeg bor i et hus rett ved Roa stasjon. Arkitekt Due påførte bygningen
detaljer i jugendstil. Til åpningen 1909 var det allerede fra århundreskiftet
vokst et tettsted rundt sporet som las rett vest. Til Bergen! Her har jeg altså
havnet, med mening påstår jeg. Selvsagt har Skjæbnen, eller tilfeldighetenes
finurlige inngripen spilt sin rolle, det gjør den alltid. Kjærlighet var det
ikke. Fornuften heller ei. Fornuften har sine begrensninger, og ser svært
sjelden at det kan være en sammenheng i livet. Den er det kun romanforfattere,
eller en og annen slektsforsker som ser.
Uansett da fotfolket med feisel kom til slettene ovenfor hovedstaden Kristiania for å bane vei for togeventyret i bondelandet Norge, kan jeg se en begynnelse. Damplokomotivet som engelske ingeniører, den tidas trollmenn, skapte i pakt med smedkunstens rivende utvikling, sto prustende og pesende, klar til å gripe inn i livene til folk med hyl, taktfaste rallaropprop og grunnrytmer som i Amerika kom til å bli det perfekte underlag for sangere med røtter fra innerste Afrika. Enorme jernkolosser og køl i brutal forening ga levebrød og livsstil til dette rare landet Norge som virkelig måtte erobres, en kultur som ennå stanser og drar videre på denne stasjonen jeg er nærmeste nabo til.
Togspor er nøkkelen, og jeg ser
sammenhengen hver gang Gjøviktoget kjører ut fra Sentralbanestasjonen, passerer
Vålerenga kjerke, bydelen med Galgeberg og Jordal i utkantene, sporet går forbi
Kampen og Tøyen; ja det er hele min barndom toget passerer. Så minnes jeg da
bestefar tok med meg til Sotahjørnet, og med min hånd dypt begravd i bestefars
lune, varme, fikk jeg levd ut fascinasjonen når vi kunne høre, ja kjenne det
dundret i bakken: Toget kommer farfar! Den trofaste kranføreren i Oslo
havnevesen på Grønlia, lot seg føre fram til gelenderet på broa, og snart kunne
den uhyrlige lokfronten synes i svingen.
Jeg innrømmer helt åpent allikevel,
til tross for at jeg ønsker barndomsminnene velkommen, at jeg også sukker
lettet ut. Det er ikke med et lett hjerte jeg drar til byen lenger, og når
toget liksom forsvinner inn i skogen nordafor, ønsker jeg skogen velkommen. Når
vi passerer den merkelige gruvebyen Grua som vi kanskje skal skjenke en takk
for at «Nordbanen» som den ble kalt (med ambisjoner om å nå Trondheim en vakker
dag), i det hele tatt ble trukket spor gjennom, er det like før Hadeland åpner
seg ut i Viggadalen; og her på veståssiden, skyggesiden, som øståsenfolket sier
(som ditto bor på solsiden), ligger stasjonen – Roa. Selvsagt med den beste
utsikten: Hjemme!
Vi ankommer en liten klynge hus langs ei «linne», og her var
det hotell, restaurant på stasjonen, kiosk, damefrisør, tannlege, landhandleri,
postkontor, «Verdenskafeen». En gang møttes de avstigende og forhenværende
passasjerer av et oppbud med sjåfører som kunne tilby sightseeing, transport
til et hotell eller annen innkvartering. Nå møtes man av ingenting annet enn
stillhet.
Det var meninga, påstår jeg, at jeg
skulle til stasjonsbyen fra «la belle epoque». Jeg fulgte et slags indre spor.
Det er så mange forstyrrelser i livet, tilfeldigheter kalt, som svelger oss.
Men jeg er en stabeis med et uutslukkelig behov for historie. Ok. Der har du
meg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar