Oslo vender av en eller annen grunn ryggen til bryggene og fjorden.
Riktignok har rikfolk annektert sjøfolkets arena; de har kommet ned fra
høydene, og av en eller annen grunn syns de det nå er svært så gjevt å bo så
nær sjøen som mulig. Snakker vi om en pendelbevegelse her? Blir det sånn at når
havet stiger, redder de seg fra kysten og tilbake til høydene sine igjen?
Det var en stor bevegelse for at Sjømannen skulle få stemplet som
nasjonens ryggrad i «la belle epoque». Nå kan vi si at han heldigvis ikke fikk denne
rollen. Kanskje var man oppmerksom på hans beklagelige fester ved
landstigning, at han ikke hadde den nødvendige moralske tyngde? Rent politisk
var han også en lettvekter. Det syntes ved saken om Nortraship. Krigsseilere gikk
med sine skavanker rundt om i byen, og snart kom jeg til å møte en og annen av
dem som miljøarbeider på Rusa. I dag har ikke Norge mange sjøfolk igjen.
Det hender jeg synger: La oss entre landgangen / oh sailor boy / med
alt ditt pikkpakk stappa i en skipssekk / sette kurs for Singapore eller
Mandalai / Du må plystre akkurat den der strofen / oh sailor boy / spytte,
banne, svært lite gudfryktig / ja, it’s a crying shame / du ikke hiver ankeret
noe mer. Refrenget er: Havet er det samme / kysten like lang / en dag var han
simpelthen borte / du kan lure om du får se ham igjen? Neste vers: Fortell om
den første trippen / oh sailor boy / om da det var havblikk / og maten lukta
råtten lang lei / Fortell om landgangen i Barcelona / oh sailor boy / om
senoritaen som blunka / de brødrene hennes som var ute etter deg …
Bestefar, «Havets konge». Onkel Arnulf som var maskinsjef da skipet
seilte inn Hudson bay. Grandonkel Albert fra Tønsberg, hvalfangeren som satt og
vugget og pekte på verdenskartet jeg hadde på veggen. For en sjømann! Han var
godt oppi åra da en bil kom i høy hastighet gjennom bygatene i Tønsberg bak
ham. En situasjon Albert løste ved at han hoppet rett til værs, og landet pent
på panseret, uskadd. Samtlige sailor boys var liksom med meg da jeg oppdaget
historien om skipet «Mardøll», og jeg falt på en måte pladask.
Det viste seg at det var mulig å forske seg fram til alle mulige
detaljer rundt dette skipet. Det fantes en modell av henne i Arendal. Jeg fant
rederens kopibøker på Sjøfartsmuseet, 1500 sider som dekket skipets dager. Jeg
seilte til og med til Son der skipet ble bygd. Jeg reiste til Madeira der
skipet forliste. Selvsagt var det forunderlig at modellbyggeren og den inntil
da nokså historieløse bestefar, skulle få oppleve skipsmodellen av «Mardøll» -
Mardøll, dette norrøne navnet som av alt er et navn på Kjærlighetsgudinnen
Frøya, og som betyr – den som skinner over havet.
Sender samtidig en hilsen til Reidar Johansen i Son – som åpnet
konversasjonen med at Jeg tror vi har en felles kjæreste. Pluss en
hilsen til deg kaptein Hareide, til minne om vår jomfruseilas med «Frille»,
samt vår uforglemmelige reise til Swansea.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar