Fra mamma da hun spilte – ikke alltid helt uoppfordret - «Für Elise» på piano. Til hun heller sang skillingsviser, eller sang flerstemt med søstrene en søster Bjørklund-melodi. Fra blokkfløytetriller med biskop Smemos lyse og elskelig frøkendatter. Til guttekorsang i operasanger Svein Bruuns St. Johannes guttene. Fra første gang jeg hørte Hep Stars «Caddilac». Til jeg svømte på Manglerud badet med Beach boys «California girls» på øret. Fra onkel Franks neste jazz stunt med Miles Davis og skiva «In a silent way». Til min oppdagelse av Sogn Jazzklubb, Club 7, Malla der du kunne høre legender som Dexter Gordon, Ben Webster og Rhasaan Roland Kirk.
Musikken har alltid vært der i livet mitt, og jeg har oppdaget all
musikken i genene som i sin tur har gitt oss talenter. Forgjengerne har rett og
slett myket opp musikkgenet. De har gitt oss forståelsen gjennom sin egen. Gitt
oss rytmen i kroppen, for den er essensiell: Grunnen til at onkel Arnulf
innførte Limbo og siden dro til Afrika.
Det handler om levende musikk, og da tenker jeg alltid på lignelsen med
Herren og talentene som ble delt ut i Matteus evangelium. Vi bryr oss ikke om
at talenter egentlig betyr penger, lignelser kan anvendes til hva det skal
være; i særdeleshet poenget om nyttigjøring av talentene: Bruk dem bror! Syng
ut søster! Jeg liker også den konkrete historien om Jesus i Johannes
evangelium, da han sa: Den som er uten synd, kan kaste den første stein.
Jeg spiller min gitar fortsatt, og det hender at jeg spiller ute. Jeg
holder talentet ved like. Kommer du på besøk i Bjerkegården, vil jeg garantert
ha musikk på, tidvis er den i forgrunnen, andre ganger bak. Samlingen av musikk
som pryder hyllene er så vidtfavnende som mulig. Det finnes aldri god eller
dårlig musikk, det finnes ekte musikk – og det finnes falsk. Den falske
avslører du lett når du først har hørt den ekte, og jeg er ikke i tvil om hva
jeg foretrekker. Selv om det kan være tøft å være falsk.
Men det tok lang tid før jeg oppdaget stillheten. Kanskje alt for lang
tid? På 60-70-tall ville jeg at det aldri skulle stanse: Alt tilsa mer, mer. Stereoanleggene
ble bedre. Bandene ble mer og mer utfordrende. Helt til det kanskje ble for
mye. Ikke at jeg oppdaget det. Jeg måtte bli syk først. Så syk at jeg ikke
orket å høre musikk. Verken det eller mye annet. Men først inne i denne
stillheten kunne jeg høre musikk igjen. Også den indre. «I can hear music»!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar