Siden jeg bare var en barnerumpe, og fullstendig uten livserfaring forsto jeg jo slettes ikke hva jeg satte i gang. Jeg bare merket at forskingen møtte motstand. Anti-slektsforskingen hadde til og med en klar politisk retning. Å ikke se seg tilbake ble nemlig ansett som et nødvendig verktøy for å kunne gripe friheten, at man ikke var opptatt av «det gamle rælet». Sosialdemokratene i familien støttet denne holdningen. Hadde man ikke kommet til byen for å komme seg vekk fra fattigdom og elendighet? Hvorfor skulle man minnes det?
Mitt møte med Statsarkivet anno 1960 og 70-tall hadde selvsagt gitt meg
den klare oppfatningen at slektsforsking var i utgangspunktet for «fine
familier». Bonde- og embetsmannslekt var interessant, resten var Hansen og
Olsen. Jeg var ikke blind. Så fant jeg heller ikke mye om kystbeboerne i Askers
bygdebok. Først da jeg kom lengre tilbake dukket det opp kjente gårdsnavn, og
jeg hadde endelig funnet de rette bondelinjene man var opptatt av i
slektshistorisk fremstilling. Tante Sines foreldre var fattige. Huset Fjeld
hadde de bare så vidt hatt rå til å sette opp.
Men i motsetning til de andre så var ikke farfar negativ. Han fortalte
det han visste. Hans fars navn fantes ikke for folketellingen i 1900 (han hadde
skiftet navn) så jeg undersøkte morslekten. Med en gang kom det for en dag at «hvitsnipp»
stempelet som farfars svigerfamilie hadde gitt ham, hadde noe for seg. De hadde
bare sett det på ham antagelig. Kommunister hadde nese for sånt. Bestefars
usikre oppkomst, hans «uekte barn» status skjulte altså rett og slett en
klassereise. Fra embetsmannsslekt til proletariat.
Hemmeligheten, farfars valg, kunne ikke lenger holdes skjult. Så kom den fram i noen slags puslebiter, der jeg kan ane at farfar
hadde alliert seg med kommunistene den gangen, rett etter krigen da moren
hans døde, da han valgte å frasi seg morsarven. Alle forsto at det måtte ha vært
et tungt valg, men riktig ut ifra et klassestandpunkt? I realiteten, og rent
bortsett fra rede penger, sa han fra seg hus på Kastellet ved Nordstrand, et
sommersted ved Holmestrand. Det eneste han tok med seg var noen malerier.
Moren hadde giftet seg, og hun og hans stefar satt godt i det. Men med
hvilken glede ville farfar med familie kunne ta over herlighetene? De måtte ha
skiftet liv fullstendig!
Jeg har ofte tenkt: Sånt et utrolig tungt valg! Men han ble fri. Og
akkurat dette forsto jeg. Vi gikk med stormskritt mot 70-tallets frigjørende estetikk,
der Amerika og Sovjet fikk sine pass påskrevet. Snart var vi en hel generasjon
som priset friheten, og gjerne ville slå et slag for frihet i alle livets
sammenhenger. Sånt et deilig ord: Frihet!!! Men ble vi frie fra penger, makt og
overflatiskhet?
Det har hendt jeg har gitt kommunistene rett angående slektsforskingen.
At det kan være helt nødvendig og ikke se bakover. Det behøver dermed ikke å
være et absolutt standpunkt, men foranderlig som livet selv. Moderne
slektsforsking gir heldigvis langt større muligheter for de med såkalt «fattig»
bakgrunn til å finne fram. Den er ikke bare til for å sole seg i sin slekts
herlighet lenger, men et prosjekt som kan gi deg økt forståelse for livets
mangfold.
Bestefar kunne bedt om at det ikke ble noen forsking. Han kunne holdt
hemmeligheten tett til brystet. Men som det var fulgte han slektsforskingen med
voksende interesse. Han var til og med meg til det nye statsarkivet på
Sognsvann, for det var tydelig at funnene åpnet opp, og at de langsomt ga ham historiene
tilbake. Kanskje enda mer å tenke på i forhold til sitt store valg? Han
kommenterte det aldri. Valget, eller hemmeligheten, slapp han imidlertid å bære
helt alene. Vi måtte kjenne på den hele familien, og akseptere valget. Ikke minst respektere ham! Han var en sjelden mann, bestefar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar