Hovin skole hadde et bibliotek, og jeg ble tidlig dette bibliotekets
faste gjest. Da jeg hadde knekt nøtten var jeg heller ikke til å stoppe. Hos
bestemor og bestefar hadde jeg fri tilgang til guttebokbiblioteket, der
gutta (mine onkler) hadde rablet ned sine stolte initialer. Her fantes
klassikere som Jules Verne, Robert Louis Stevenson og Alexander Dumas, men også
serier som Davy Crockett, Hjortefot, Den ensomme rytter og Biggles. Alt ble
lest, men jeg glemmer ikke Mark Twains «Tom Sawyer» og «Huckleberry Finn». Jeg
oppdaget jo som så mange andre at det finnes bøker som ikke etterlater det
minste spor, mens andre setter så sterke spor i følelsene; at det leste, denne
boken du holder i hånden og kjeler med, blir en helt fysisk erobring du aldri
glemmer. Du kan føle at du har levd et helt annet liv.
Veien til voksenlitteraturen var gitt. Selvsagt hadde de en russisk
boksamling på Etterstad, og jeg var ikke en gang konfirmert før jeg leste
Dostojevskij. Den mannlige bibliotekaren på Hovin (som alltid hadde på radioen
med Børsnoteringene) var vilt begeistret over utviklingen, og leide inn bøker
jeg gjerne ville lese. August Strindberg for eksempel fordi jeg hadde sett
«Hemsøborna» på svensk TV, og det ble skjellsettende. Kunstnermiljøet i
Stockholm på 1870-tallet i «Røda rummet» ble straks overført til min virkelige
verden, helst skulle vi kalle hverandre «bror». Hva tror bror om det?
Felleskap, ble et viktig ord.
På biblioteket fant jeg tidsskriftet «Norske gutter», som hadde spalten
«Vi diskuterer». Der var det mulig å komme med innlegg under psevdonym, og det
var litt av en erobring da jeg så mitt første på trykk … men om jeg skal være
ærlig fikk jeg klare anfall av hovmod. Mor leste legeromaner (hvor er de blitt
av?) og jeg sa nokså rett ut at «det der er søppel!» Jeg husker jeg skulle
demonstrere påstanden og slo opp på en tilfeldig side. Der leste jeg ganske
overrasket (det var lettere å finne søppel enn jeg ante) høyt at «doktor Pedersen
bet seg i munnviken», og mamma var like forbauset. Hvordan i all verden skal
det gå til? spurte jeg. Mor sluttet med doktor Pedersens viderverdigheter i
samme øyeblikk. Hun ble medlem av Bokklubben, og snart var vi i gang med
Vilhelm Mobergs serie om «Utvandrerne» som vi leste parallelt. Til min søsters
heller labre interesse, og til fadern’s mumling. Helt til søster fulgte opp, og fadern var nødt til å sette seg inn i utvandringen, til og med han. Ble jeg overmodig?
Jeg leste meg mot en slags grense der du forstår at du ikke kan makte
mer. Rett før en påskeferie var jeg slettes ikke sikker på at jeg hadde nok
bøker, og tok med enda flere. Da jeg kom rett utenfor biblioteket revnet bagen
min og alle bøkene flommet ut i snøslapset. Om jeg ga meg? Nei jeg kunne jo
spørre om bibliotekaren hadde en pose … I dag ville jeg aldri ha tatt med meg
så mange bøker; det må jo være klinkende klart! (hvorfor denne desperate tonen tro?) Jeg lærte en lekse om
beherskelse. En av de mange. Men lesebasillen; den lever, tro meg ...
Dette var morsom lesning! Til fulle får jeg demonstrert at kjønnsforskjeller ikke bare vises i at jentene griper til dukkene og guttene griper til sverdet. Nåja, der kan man raskt overfortolke, la meg si bilene i stedet for sverdet da! Den eneste lektyren jeg selv kastet meg over av alle du oppramset i tidlig barndom og oppvekst var Jules Verne.
SvarSlettVil du ha "jenteperspektivet"?
(Du får det uansett):
Det startet med Astrid Lindgren, siden slukte jeg absolutt alle Nancy Drew - bøker (inkl. Frøken Detektiv). I ettertid har jeg latt meg fortelle at forfatteren , Carolyn Keene var en ghost-writer.What a let-down :-(
Som 9-åring ble frøet sådd til rødstrømpen i meg ; jeg lese Frøydis Guldahls "jentene gjør opprør" tre ganger. Digresjon: Den eneste bok jeg har lest mer enn en gang frivillig. Pensumlitteratur i disse dager ikke medregnet.
Også jeg hadde en mor som kom dinglende med bøker fra "Damenes bokklubb", et par spenningsromaner ispedd romantikk ble det av Victoria Holt og Phyllis Whitney. Begge forfatterinner må ha hatt Daphne de Maurier som forbilde. Alle romanen var gjennomsyret av "Rebecca- mystikk".
Så var det tid for smuglesning av erotiske, historiske romaner. De amerikanske "Superstjerne-bestselgerne" fra Narvesen på 7-800 sider ble slukt som nybakte vafler på tom mage!
Vendepunktet kom med Max Frisch ("Homo Faber") og Heinrich Böll ("Som en klovn ser det") Disse bøkene viste meg hva litteratur virkelig kunne være, jeg så meg aldri mer tilbake!!
Takk for en forfriskende (og hyggelig!) kommentar! Ja, vi splittes opp i kjønnsrelatert lesning i en periode. Begynner felles ofte, kanskje med Egner, eventyr, men da søster forsvant inn i Knerten og Lillebrors verden, ble jeg hekta på Stompa. Siden kom Jules Verne, Robert Louis Stevenson og Alexandre Dumas i endeløse mengder for min del. Morsomt med det "vendepunktet" du beskriver (for min del med "Røda Rummet" som sagt), men jeg har altså sett meg litt tilbake, noe jeg kommer tilbake til i en seinere blogg ... men "vendepunktet": Er vi fortsatt i hver vår leseverden som voksne? kan man spørre. Eller stille spørsmålet på en annen måte: Hva gjør at et forfatterskap leses felles (av både kvinne og mann)?
Slett