Når jeg ser på bildet av farmor, eller Olga Isaksen da hun var 15-årig konfirmant, våren 1921, forteller det en hel historie synes jeg. Jenta tilhører definitivt «Flukten fra bondeheimen» som Alf Prøysen harselerer over i «Trost i taklampa». Hun er klar. Hun er heller ikke den første. Søster Jenny hadde allerede vært i byen lenge, og var kommet med toget til Hamar i «blåklokkevikua» med koffert, og en mengde smågaver til de yngre søsknene. Kanskje en ny pipe til pappa Aksel? – Sjekk ut sveisen hennes, det noe tverre oppsynet: «Er detta’ne nødvendig?» Hun kom ikke til å bli i bygda stort lenger. Konfirmasjonen var det stykke papir som ga henne startgrunnlaget.
Hun var stuepike hos juristen Hieronymus Heyerdahl (barnebarnet til
Eidsvoldmannen og prosten Heyerdahl som kom til Gran på Hadeland) som var kjent
som selveste «Rådhusets far», da hun traff bestefar. Da vi barna hadde passert
grensen for den anstendige alder, fikk vi høre om den gangen paret var i den
innledende og forelskede fase, og farmor selv passerte grensen for det
tillatte, ganske suverent. Herr Heyerdahl med frue skulle nemlig i selskap, og
Olga så sitt snitt til å invitere Reimer «hjem». Krisen inntrådte da de til sin
forskrekkelse oppdaget at Heyerdahl med frue sto rett utenfor hovedinngangen,
og mye før planlagt tid, grunnet et anfall av hodepine hos fruen. Quelle
blamague! Hva skulle de gjøre? Det var ikke annet enn å skjule bestefar i
stuepikens vesle avlukke, for å avvente parets tilstundende aftentoilet. Som
bestefar sa da historien ble fortalt: «De ble jo aldri ferdig.»
Det var ikke vanskelig å skjønne kollega Ivars poeng. Gjennomgående
finnes ikke ei eneste jente som Prøysen har møtt, som har mer eller mindre sin
slagferdighet i behold. Sett i lys av kvinnefrigjøringens fokus på kvinners
fremstilte offerrolle, passet ikke Prøysen helt. Han falt jo også av lasset Alf
så alt for tidlig i 1970, bare 56 år. Den dag i dag holder jeg Prøysen høyt, og
som den perfekte historieforteller angående mine forfedres «flukt», kall det
gjerne det, fra landet og inn til byen. Hans kvinnesyn har dessuten en
nyanserik detaljrikdom det er sjelden menn i dag kan mestre. Da Alf – på den
sensasjonelle måten – ble avslørt å ha et mer nyansert seksualliv enn vi også
ante, syntes jeg dette ga Prøysens materiale mulighet for enda mer spennende
tolkinger. Jeg tilhørte definitivt ikke hylekoret som fordømte Ove Røsbak i
1992.
Alf var noen år yngre enn Olga. De så hverandre aldri i levende livet.
Foreldrene hennes Aksel og Klara flyttet også fra Ringsaker og Præstvegen før
Olga kom til. Men hun hadde sikkert fulgt sin mor Klara omkring i landskapet,
til kirkene Ringsaker, hovedkirken og annekset Veldre, et landskap Klara ikke
hadde mindre enn 8 halvsøsken i, pluss en hel, en yngre bror. I dette lå
selvsagt ønsket om ikke å se seg tilbake, hurtigst mulig skjule sitt bondske
språk. Men Alf Prøysen hadde denne gudsbenåda evnen til å vekke minnene, sånn
at du trallet med: «Heisann og suliatten tei / for sola og deg og meg!»
Det har slått meg at Ivar sannsynligvis ville «hjelpe» meg en smule.
Kanskje slo det ham at jeg var alt for godtroende hva kvinnekjønnets
beveggrunner måtte være? Han snakket seg i grunnen aldri mett om Alf, og
siterte ham støtt og stadig. Jeg hørte på, og har hentet fram Prøysen med jevne
mellomrom selv. Han er der vet du, det er bare å lokke litt så kommer’n -
nesten som Teskjekjerringa?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar