Knut Hamsun het Pedersen. Mange har fått den oppfatningen at hans
navnskifte kanskje var et utslag av jåleri. Men jeg iler til Knuts forsvar her.
Ved århundreskiftet var navnlovene gjenstand for stor forandring. La oss ta min
oldefar som opprinnelig het Aanon Bertinus Olsen som eksempel. Han fikk nemlig
helt plutselig patronymikon etter sin far Ludvig Olsen. Ved 1900-tall frøys man
etternavnet så å si. Var du så uheldig å havne i Ole-fella, het du Olsen.
Oldefar burde imidlertid etter gamlemåten hett Aanon Ludvigsen, og
hvorfor ikke? spurte min oldefar. Siste navnet Berg tok han fra moren som
opprinnelig bar på «adressen» Berge, Berge gård på Flekkerøy. Med dette
tillegget syntes min oldefar han var godt rustet til å møte unit’en som AL
Berg. «Just call me Al». Ganske tøft spør du meg! Men han gjorde seg «hard to
get», han forsvant jo «over there».
Så har vi Olsen. I stedet for å drukne i dette så alt for vanlige
navnet oppdaget mange at de kunne kalle seg etter ett av de forskjellige
stedene de hadde bodd en gang. Opprinnelig benyttet de seg av en sedvane siden
1700-tallet som prestene holdt på med. F. eks som - Karl Olsen Braastad - som
det sto i ministerialbøkene, der siste leddet er en adresse rett og slett;
akkurat der Karl Olsen befant seg da han ble konfirmert. Ble det skrevet ut
attester beholdt dette navnet aktualitet. Men Karl bodde på Brovold som gift, og
det var et navn han brukte, Karl Brovold. Etterkommerne av tre ekteskap
splittet seg seinere i to leire: Brovold og Brosstad, min morsslekt. Ingen ble Braastad
som straks gir totninger andre assosiasjoner (ala konjakk), og denne skrivemuligheten
valgtes ikke. De fikk ikke lov. Ingen ville hete Olsen.
Men navnets betydning ligger også på det mer ubevisste plan. Ta den
musikalitet navnet innebærer. I den rytmen et navn har. I hvilke toner
bokstavene treffer. Navn har alltid denne kjæleeffekten, minnene fra
barndommen, et kjærlighetsforhold, men også den tyranniske ertemuligheten, der
navnets etterligningspotensiale utforskes. Hvordan Ståle blir til Ståkkerullemann,
er et typisk eksempel på mobbing som har ført alt for vilt av sted.
Alle navn har dessuten eldre betydninger, en opprinnelse, en historie.
Bestemte klasser av navn er gjenstand for egne feiringer. Ikke så rart: Vi skal
lyde dette navnet hele livet, straks det lyder, er man våken og parat, eller
tenker Hva faen er det nå? Vi trenger å spekulere over dypet i det, som jeg med
min rune, som tenker på vikingene, skriftspråket, stein innhoggingen, runer på
trebiter, SMS og denne «hemmeligheten».
Men problemet som stakk meg var at mitt fulle navn Rune Arenfeldt Berg
som det lød utover Vålerenga kjerke oktober 1955, var kraftig redusert til Rune
Berg! (forkortelsen var verst) Dessuten ble jeg ikke klar over det før mitt
offisielle liv var i ferd med å utfolde seg, så jeg følte meg dolket i ryggen. Sjokket
jeg fikk da jeg oppdaget enda en Rune Berg var betydelig. Men det var ikke det
at jeg lurte på om han hadde en søster som het Mona. Jeg begynte å undersøke
årsakene til hvorfor Arenfeldt forsvant.
«Beskyttet navn», het årsaken. Navnlovene rundt århundreskiftet ga
altså en praksis der folk ble fratatt navn de ikke kunne bevise de hadde en slekts
eiendom til. Etter å ha lest loven grundig fant jeg imidlertid ut at frasen
«tredje ledd» betød at jeg som sønn av Tore Arenfeldt, som sønn av Reimer
Arenfeldt, hadde mitt på det tørre. Så ble jeg Rune Arenfeldt Berg igjen. Et navn
du har kjempet for, skal du ikke kødde med. Spør Bob Dylan. Eller den svært
æresskjelte Knut Hamsund, nei beklager Knut. Knut Hamsun ble Knut Hamsun, som
Bob har glemt sitt opprinnelige. Det handler om full aksept av sitt egentlige
navn. Klar for verden. Stå på jenter, dere som nekter å ta mannens navn. Men
ikke lag for mange kanskje? Hva med rytmen? Hva med kjæleeffekten? Navnet betyr
kanskje mer enn vi aner?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar