Hele tiden hadde jeg mine egne barn som elsket å bli lest for, og det var ingen ulempe når nytt stoff skulle finnes. Ellers var det eventyrene, Egner, Prøysen alle klassikerne. Men gjentagelsen, gjenlesingen, som er noe av det beste som skjer for barna, kan historiefortelleren selv, hvis han tydelig uttrykker at gjentagelsen kan forbigås (hvis ikke motstanden er for stor da), vekke ny interesse med improvisasjon. Prøv det? Du holder din egen fortellerglede i live, og overrasker deg selv med hvor du havner. Noen barn ser på deg med strålende og forførte blikk, mens andre får to stolper mellom øyenbrynene. Begge reaksjonene like morsomme.
En mulighet jeg ofte grep til var å lese tegneserier, absolutt fordi
jeg elsket tegneserier selv som barn. Donald var konge. Enda kan jeg gjenvekke
den litt yre forventningsfulle stunden da man visste at et nytt nr. var til
salgs, da det aldri var nei i min munn ved forespeilingen av en tur til
butikken sammen med mor, eller å fly et ærend aleine. Aller best, og som jeg levende
kan forestille meg, var turen til landhandleriet om sommeren i Vollen i Asker.
Da var det sommertid og Donald kunne dessuten ha et tillegg (som en solskjerm).
Pluss at det kanskje vanket en iskrem? – Vi brukte ikke tegneserier i
barnehagen, ikke fordi Donald ble betegna som smuss, men fordi vi forbeholdt
tegneseriestunden familien.
Å lese for har uansett dette uropprinnelige ved seg, fra en tid
mennesker flest var analfabeter. Tenk hvilken posisjon den lesekyndige hadde i
de tider? Eller for å si; der historiefortelleren rådet scenen alene. Aldri med
helt fri lue riktignok, det finnes regler, det finnes gjentagelser i historiene
som er helt nødvendige. Noe lignende Eventyrets skjema. På torgene i Marokko
finner du historiefortellere den dag i dag, og aldri noe sted med større
folkemengder samlet.
Den nylig konfirmerte Knut Hamsun som kom til Hamarøy og bodde hos sin
onkel, poståpneren, hadde lesestunder for hele husholdet til onkelen. Han kunne
nok beskrive det hele som et slit der de jevnaldrende gutta gjorde tegn til ham
utenfor vinduet at det vanket en eller annen utflukt, en fisketur kanskje, mens
han måtte lese videre i et religiøst tidsskrift onkelen abonnerte på. Tenk deg
å lese for en 20-30 mennesker. Det er bare du som kan det. Selvsagt vekker det
sans for hele scenen, du lærer hvordan pauser kombinert med rytmen, kan holde
på den berusende oppmerksomheten. Allerede her skapte han grunnlaget for
forfatterkarrieren, tror jeg.
I barnehagen hadde jeg samlingsstunder der jeg kombinerte høytlesing med
musikalske innslag. Om jeg kanskje kunne snuble som pedagog (det gjorde jeg
hele tiden), hadde jeg heldigvis denne mestringsstunden: Jeg får til
samlingsstundene gitt! Barna likte å samles med meg, og liker du det selv, vel
så smitter det. Begeistring er selve stikkordet. Kombinert med evnen til å
skifte fortellerrollen. Kanskje helt brått se på barna med et undrende blikk,
en anelse skøyeraktig: Hva er nå dette for noe tøys?
De aller beste stundene kom jo når vi fikk til spiren til en slags
samtale underveis, der barnas egne tankerekker kunne få sine utløp. Spiren til
seinere skolesituasjoner, spiren til der litteraturen en dag kan bli en ekte
kilde til glede. Du fungerer som en budbringer, en som setter i gang bevegelser
hos menneskene. Du vet at Noe skjer, du veit ikke helt hva, men noe er det. Hovedbudskapet
er at du bevarer Leken. Leken som er det alvorligste vi har, tenker jeg med en
bit sitron i munnen …
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar